2006 год

Хатняя 2006 год 2007 год 2008 год 2009 год 2010 год

Міжнародны навуковы сімпозіум “Берасцейская царкоўная унія перспектывы навуковага кансэнсусу ў кантэксце нацыянальна-канфесійнага дыскурсу” (Львоў, 24-26.08.2006 г.))

Берасцейскія чытанні: дзесяць год пасля

 

24–26 жніўня 2006 г. ў Львове  адбыўся міжнародны навуковы сімпозіум “Берасцейская царкоўная унія: перспектывы навуковага кансэнсусу ў кантэксце нацыянальна-канфесійнага дыскурсу”. Яго ладзіў Інстытут гісторыі Царквы – недзяржаўная навукова-даследчая установа, створаная ў 1992 г. з мэтай даследавання становішча Царквы ва ўмовах таталітарнага камуністычнага рэжыму. Сімпозіум праводзіўся пры падтрымцы фундацыі “Pro Oriente”, якая знаходзіцца ў Вене і ўжо некалькі гадоў падтрымлівае праект “Наступствы [наслідкі] Берасцейскай уніі”.

Удзельнікамі сімпозіума былі вучоныя шасці краін (Украіна, Беларусь, Расія, Польшча, Аўстрыя, Канада) – буйнейшыя спецыялісты па Берасцейскай царкоўнай уніі 1596 г. і гісторыі грэка-каталіцкай Царквы. Сярод іх Яраслаў Ісаевіч, Барыс Гудзяк і Ігар Скочыляс са Львова, Наталля Якавенка і Васіль Ульяноўскі з Кіева, Леанід Цімашэнка з Драгобыча, Міхаіл Дзмітрыеў і Сяргей Якавенка з Масквы, Таццяна Апарына з Навасібірска, Анджэй Гіль з Любліна, Сяргей Плохій з Эдмантана і іншыя  У працы сімпозіума ўдзельнічала таксама кіраўніцтва фундацыі “Pro Oriente”: прафесар Эрнст Крыстаф Суттнер, прафесар Філіп Гарнонкур. Беларускую навуку прадстаўляў на сімпозіуме аўтар гэтых радкоў.

Удзельнікаў сімпозіума гасцінна прыняла Львоўская грэка-каталіцкая семінарыя, якая нядаўна пераехала ў новы будынак на ўскраіне заходнеўкраінскай сталіцы.

Арганізатары сімпозіума (арганізацыйны камітэт ўзначальваў дырэктар Інстытута гісторыі Царквы, вядомы даследчык уніі Алег Турый) ставілі мэту ўзгадніць пазіцыі вучоных розных краін і навуковых школ з улікам новых напрацовак апошняга дзесяцігоддзя.

На працягу 1994–1996 г. Інстытут гісторыі Царквы правёў серыю Берасцейскіх чытанняў –  міжнароднай канферэнцыі, якая прайшла ў шасці сесіях, што адбыліся ў розных гарадах Украіны: Львове, Івана-Франкоўску, Кіеве, Днепрапятроўску, Харкаве, Луцку, Пярэмышлі, Ужгарадзе. На гэтых чытаннях адмяркоўваліся гісторыя заключэння Берасцейскай царкоўнай уніі 1596 г. (адсюль – Берасцейскія чытанні) і лёс грэка-каталіцкай Царквы Украіны і Беларусі ў XVII ст. Тыя чытанні атрымалі шырокі міжнародны рэзананс у навуковым свеце, а матэрыялы чытанняў, выдаденыя Інстытутам, сталі каштоўным укладам у сусветную навуку.

І вось прайшло 10 год. Удзельнікі Берасцейскіх чытанняў працягнулі навуковыя даследаванні. За гэты час імі, і не толькі, выяўлены новыя архіўныя дакументы, пераасэнсаваны ўжо вядомыя крыніцы, па “берасцейскай” праблематыцы з’явіліся дзесяткі новых артыкулаў, выйшла з друку некалькі салідных манаграфій, абаронена шэраг кандыдацкіх і доктарскіх дысертацый. Некаторыя з палажэнняў, што тады з цяжкасцю прабіваліся ў навуку, сёння сталі ледзь не аксіёмамі. І, наадварот, рашуча абвергнуты тыя стэрэатыпы царскай і камуністычнай гістарыяграфіі, якія яшчэ дзесяцігоддзе таму вучоныя толькі падверглі сумненню.

І вось два з паловай дні ў канцы гэтага лета вучоныя розных краін: гісторыкі, філосафы, філолагі, тэолагі, духоўныя асобы – у вострых дыскусіях шукалі навуковага кансэнсусу адносна фенаменальнай з’явы еўрапейскай гісторыі, якой з’яўляецца Берасцейская царкоўная унія.

На сімпозіуме адбылося 6 сесій: “Гістарычныя перадумовы Берасцейскай уніі: факты і інтэпрэтацыі”, “Фактары заключэння або запярэчання уніі”, “Працэс зацвярджэння/процістаяння уніі ў Кіеўскай мітраполіі”, “Стаўленне да царкоўнага расколу і уніі ў Рэчы Паспалітай”, “Духоўна-культурнае жыццё”, “Нацыянальная і канфесійная ідэнтычнасць”.

Берасцейская унія разглядалася на сімпозіуме ўсебакова, у розных ракурсах, зыходзячы з розных метадалагічных падыходаў. Погляды на яе даследчыкаў  розных краін і нацый, навуковых школ, канешне ж, адрозніваліся. Затое, здаецца, ўсе яны сыходзіліся на тым, што Берасцейская унія – гэта знакавая з’ява ў цывілізацыйнай прасторы, у якой беларускае і ўкраінскае грамадства імкнулася знайсці сваё месца.

На закрыцці сімпозіума яго ўдзельнікаў вітаў патрыярх Любамір Гузар. Многія сучасныя праблемы, гаварыў ён маюць карані ў мінуўшчыне. Гэта навуковая сустрэча – яшчэ адзін крок у напрамку лепшага разумення, як пачаліся шматлікія цяжкасці нашай Царквы і як іх вырашаць. Прыйшоў час, падкрэсліў патрыярх, калі трэба аб мінуўшчыне гаварыць праўду.

Святлана Марозава,

доктар гістарычных навук

 

Уверх

Кніга водзываў


     Каталог TUT.BY       
 
Уладальнік сайта і старшыня праекту: Святлана Валянцінаўна Марозава, доктар гістарычных навук, прафесар. Гродзенскі дзяржаўны універсітэт імя Янкі Купалы. (s_maro сабака  tut.by)
Тэхнічны выканальнік: Сяргей Марозаў (Banifacyj) (banifacyj сабака mail.ru)
© 2007
Дата апошняга абнаўлення гэтай старонкі: 08.01.2009
Используются технологии uCoz