Наваградак
–
царкоўная сталіца
Вялікага княства
Літоўскага
(ХІV – XV ст.)
С.
В.
Марозава
У палітычным жыцці Вялікага княства
Літоўскага і Усходняй Еўропы ХІІІ ст. і іх царкоўна-рэлігійным жыцці ХІV–ХV
ст. Наваградку належала вялікая, а нярэдка і вызначальная роля.
Валянцін Пікуль, рускі гісторык і раманіст, пісаў пра сярэднявечную Беларусь:
“Калі б беларусы змаглі прыўзняць гістарычную заслону мінулага, то … свае
гістарычныя цэнтры Полацк і Наваградак яны паставілі б паводле гістарычнага
рэйтынгу і ўплыву ў Еўропе на першае месца ў ХІ – ХІІ – ХV стагоддзях” [1, с.
7].
У сярэдзіне XIII ст. цэнтр палітычнага
жыцця Беларусі перамяшчаецца з Полацка ў Наваградак і тут робіць свае першыя
крокі дзяржава, якая ў крыніцах спачатку фігуруе пад назвай “Княства Літоўскае
і Наваградскае” або нават “Вялікае княства Наваградскае”. Вялікую ролю ў яе
станаўленні і лёсе адыгрываў царкоўна-рэлігійны фактар.
Гораду належыць
прыярытэт у распаўсюджванні на беларускіх землях каталіцызму.
Гісторыкі схільны бачыць у Наваградку месца хрышчэння ў 1251 г.
Міндоўга. Пры ім горад стаў цэнтрам першага ў ВКЛ каталіцкага біскупства. Першым
біскупам у Наваградку стаў прэсвітэр Лівонскага ордэна Хрысціян. Праўда, у 1260
г. Міндоўг выгнаў яго, а сам вярнуўся ў язычніцтва [2, с. 21].
Традыцыйна лічыцца, што
ў першай сталіцы Вялікага княства Літоўскага ў 1252 (1253) г. адбылася і
каранацыя Міндоўга. Прыняцце ім каралеўскага тытула разам з хрышчэннем азначалі
ўзмацненне заходнееўрапейскай арыентацыі новай дзяржавы [3, с. 158–159].
Сын Міндоўга Войшалк у
1262 г. заснаваў пад Наваградкам праваслаўны Лаўрышаўскі манастыр і ў ім прыняў
манаства пад імем Лаўрэнцій [4, с. 25, 81]. Самы ранні манастыр Гродзеншчыны са
згаданых крыніцамі, знакаміты сваім Лаўрышаўскім евангеллем, ён меўся стаць
аплотам праваслаўнай хрысціянізацыі Літвы, каб не гвалтоўная смерць Войшалка [2,
с. 18; 5, с. 80].
У імкліва
разрастаючымся з пачатку ХIV ст. Вялікім княстве Літоўскім Наваградак і надалей
адыгрываў важную палітычную) і рэлігійную ролю. Нават пасля заснавання Гедымінам
Вільні і пераносам туды сталіцы княства Наваградак яшчэ значны час захоўваў
статус аднаго з галоўных грамадска-палітычных і культурных цэнтраў дзяржавы [6,
с.69].
Горад меў
Барысаглебскую царкву (заснавана ў ХІІ ст.), Успенскую (Замкавую) царкву
(заснавана ў ХIV ст.). На 1323 г. у ВКЛ існавалі толькі тры каталіцкія храмы – з
іх два ў Вільні і адзін у Наваградку. Па некаторым звесткам, першы
(Францысканскі) касцёл у Наваградку з’явіўся яшчэ пры Віцені [7, с. 71, 83].
Такім чынам, тут была закладзена першая ў межах сучаснай Беларусі каталіцкая
парафія. У 1395 г. Вітаўт заснаваў у Наваградку Фарны касцёл. У 1568 г. у
горадзе было 10 храмаў [8, с. 358].
Са стварэннем у 1316
(называюцца таксама 1317, 1291) г. Літоўскай мітраполіі Наваградак на два
стагоддзі становіцца
царкоўна-рэлігійнай
Вялікага княства Літоўскага і ператвараецца ў буйны ўсходнееўрапейскі цэнтр
праваслаўя.
Рост у ХIV–XV ст. у геаграфічнай і палітычнай прасторы
Еўропы ВКЛ, якое ўвабрала ў сябе вялікія абшары беларускіх і ўкраінскіх зямель з
хрысціянізаваным насельніцтвам і царкоўна-іерерахічныя структуры значнай часткі
Кіеўскай мітраполіі, паставіла пытанне аб стварэнні ў дзяржаве сваёй
мітраполіі. Тым больш, што пасля перанос пасля спусташэння Кіева татарамі
мітрапалічай кафедры і рэзідэнцыі спачатку ва Уладзімір-на-Клязьме, а потым у
Маскву выклікала незадавальненне ў ВКЛ.
Ідэя заснавання Літоўскай мітраполіі, хутчэй за ўсё, была
ініцыяваная вярхоўнай уладай княства. Ужо Віцень хадайнічаў аб гэтым перад
Канстанцінопальскім патрыярхатам, але ажыццявіў ідэю Гедымін, які знайшоў
разуменне патрыярха Іаана Глікіса [4, с. 86].
Цэнтрам новай мітраполіі быў абраны Наваградак, які
Канстанцінопалем разглядаўся як апора праваслаўнага місіянерства ў язычніцкім
асяроддзі. Першым літоўска-наваградскім мітрапалітам з’яўляўся грэк Феафіл. У
1317, 1327 і 1329 г. ён удзельнічаў у пасяджэннях патрыяршага Сінода ў
Канстанцінопалі
[9, с. 78]. Кафедральным саборам у Наваградку
служыла Барысаглебская царква, мітрапалічай рэзідэнцыяй – манастыр пры ёй.
Сродкі давалі вялікія зямельныя ўгоддзі, якімі была надзелена кафедра, і ўклады
багатых дабрадзеяў.
Мітрапаліты, хоць па-ранейшаму называліся кіеўскімі і
лічылі Кіеў сваёй сталіцай, але там былі рэдка, некаторыя туды і наогул не
ездзілі. Тытул “кіеўскі” меў для іх намінальнае значэнне. Паводле хрысціянскай
традыцыі, яны атрымлівалі свой царкоўны тытул ад горада, у якім была заснавана
іх кафедра і які з’яўляўся іх рэзідэнцыяй. Кіраўнік мітраполіі называўся
мітрапалітам наваградскім, а ў спалучэнні з дзяржаўным тытулам –
літоўска-наваградскім
[4, с. 110; 9, с. 78].
Спачатку Наваградская
мітраполія аб’ядноўвала толькі Полацкую і Тураўскую епархіі. Пазней, калі ВКЛ
адсунула свае межы далей на ўсход, да іх далучыліся Смаленская і Чарнігаўская
епархіі. Акрамя таго, мітрапаліты мелі сваю, мітрапалічую епархію. У яе склад
ўваходзілі заходняя частка Беларусі, Віленшчына, пазней і Кіеў, а таксама цэрквы
ў Галіцыі, Валыні, Падоллі, калі там не было свайго епіскапа. Гэтай епархіяй
мітрапаліт кіраваў сам або праз свайго намесніка.
Літоўска-Наваградская
мітраполія – буйны ўсходнееўрапейскі цэнтр праваслаўя. Яе стварэнне садзейнічала
больш цеснаму ўключэнню ВКЛ у кола краін, зарыентаваных на грэка-візантыйскую
хрысціянскую культуру і тып ментальнасці.
Свой высокі статус цэнтра мітраполіі Наваградак захоўваў і
ў далейшым, нават пасля пераносу сталіцы дзяржавы ў Вільню. Больш таго ён
прэтэндуе на кананічную ўладу над ўсёй Кіеўскай мітраполіяй ( “усёй Руссю”) і
ўступае ў барацьбу з Масквой за лідэрства ў
царкоўнай сферы. Гэта барацьба працягвалася амаль тры стагоддзі.
У сувязі з канкурэнцыяй Вільні і Масквы за царкоўныя
ўплывы ва Ўсходняй Еўропе пасля смерці ў 1330 г. літоўска-наваградскага
мітрапаліта Феафіла канстанцінопальскі патрыярх не прызначыў новага мітрапаліта
для Літоўскай Русі. Ён прыслухаўся да просьбы мітрапаліта кіеўскага і ўсяе Русі
Феагноста, які імкнуўся падпарадкаваць Літоўска-Наваградскую мітраполію сабе.
Іншыя настроі запанавалі тады і ў Канстанцінопалі: не дзяліць праваслаўны
ўсходнеславянскі свет, а аб’ядноўваць яго. Феагност прыязджаў тады з Масквы ў
Наваградак і ўзяў маёмасць архіерэйскага дома пад свой кантроль
[9, с. 79].
Новую вастрыню пытанне аб самастойнасці праваслаўнай
царквы ВКЛ і наяўнасці Літоўска-Наваградскай мітраполіі набыло ў 50–60-я г. ХIV
ст. у сувязі з намаганнямі вялікага
літоўскага князя Альгерда аб’яднаць пад уладай Вільні ўсе ўсходнеславянскія
землі былой Кіеўскай Русі і завяршыць гэты працэс у Маскве.
Палітычныя інтарэсы Вялікага княства Літоўскага і Вялікага
княства Маскоўскага сутыкнуліся ў царкоўнай сферы ў 1353 г., пасля смерці
мітрапаліта ўсяе Русі Феагноста. У 1354 г. Альгерд дамогся ад Канстанцінопаля
прызначэння мітрапалітам Літоўскай і Малой Русі з рэзідэнцыяй у Наваградку
свайго стаўленіка Рамана. У склад мітраполіі ўвайшлі Полацкая, Тураўская, а
потым і Галіцкая, Уладзіміра-Валынская, Луцкая, Холмская і Пярэмышльская
епархіі. Тым самым ствараліся ўмовы для нейтралізацыі ў гэтым рэгіёне
царкоўна-палітычнага ўплыву Масквы і ўзмацнення тут пазіцый Альгерда [10, с.
97]. Патрыярх зацвердзіў на Раманам усе епархіі ВКЛ, за выключэннем Кіева, тытул
якога насіў мітрапаліт у Маскве.
У той жа час патрыярх прызначыў
кандыдата Масквы Алексія мітрапалітам у кіеўскім і ўсяе Русі.
Паўнамоцтвы паміж мітрапалітамі не былі размежаваны, і абедзве мітраполіі
прэтэндавалі на права агульнарускага праваслаўнага цэнтра. Кіеў стаў аб’ектам
спрэчкі двух мітрапалітаў: літоўскага Рамана і кіеўскага (фактычна маскоўскага)
Алексія. Раман прадпрыняў захады, каб перанесці сваю кафедру ў Кіеў, які
фармальна ўваходзіў у сферу дзейнасці Алексія, але знаходзіўся на тэрыторыі ВКЛ
[11, с. 276]. Паводле слоў летапісца, гэта спрэчка выклікала “мяцеж во
святительстве” – духавенства не ведала, якому мітрапаліту падпарадкоўвацца:
таму, што жыве ў Маскве, або таму, што знаходзіцца ў Наваградку [4, с. 94].
Алексій паскардзіўся на свайго наваградскага калегу ў
Канстанцінопаль. Той выклікаў абодвух мітрапалітаў на патрыяршы суд.
Канстанцінопальскі сабор 1356 г. усталяваў тэрыторыю Літоўска-Наваградскай
мітраполіі ў межах Наваградскай мітрапаліцкай, Полацкай, Тураўскай,
Уладзіміра-Валынскай, Луцкай, Холмскай, Галіцкай і Пярэмышльскай епархій. Пасля
да іх была далучана і Бранска-Чарнігаўская епархія. Але Раман не адмовіўся ад
намеру пашырыць сваю ўладу і на Кіеў. У патрыярхаце гэта расцанілі як
перавышэнне ім сваіх паўнамоцтваў. Патрыярх накіраваў у ВКЛ сваіх паслоў для
расследавання гэтай справы, якая была спынена толькі са смерцю Рамана ў 1362 г.
[11, с. 276].
Зацяжная спрэчка двух мітрапалітаў выклікала непрыемнае
ўражанне ў Канстанцінопалі. Каб не ствараць такога прэцэдэнту ў далейшым, пасля
смерці літоўска-наваградскага мітрапаліта Рамана патрыярх адмовіўся ад
прызначэння для ВКЛ асобнага мітрапаліта, і праваслаўная царква Літоўскай Русі
больш за 10 гадоў падпарадкавалася маскоўскаму мітрапаліту, чым было адноўлена
адзінства мітраполіі ўсяе Русі, Літоўскай і Маскоўскай. Але Альгерд не змірыўся
з гэтым.
Каля 1373 г. канстанцінопальскі патрыярх паслаў ў ВКЛ і
Цвер іераманаха Кіпрыяна для прымірэння з мітрапалітам Алексіем літоўскага і
цвярскога князёў. Ідучы насустрач Альгерду, які з прычыны варожых адносін з
Масквой дамагаўся для ВКЛ асобнага мітрапаліта, і не жадаючы канчатковага
падзелу Кіеўскай мітраполіі, патрыярх прыняў кампраміснае рашэнне. У 1375 г. ён
пасвяціў Кіпрыяна, якому Альгерд прапанаваў заняць прастол
літоўска-наваградскага мітрапаліта, у мітрапаліта “кіеўскага, рускага і
літоўскага” з разлікам, каб ён пасля смерці Алексія аб’яднаў абедзве часткі
мітраполіі, стаўшы мітрапалітам “кіеўскім і ўсяе Русі” [11, с. 158].
У 1376 г. Кіпрыян, ужо у новым сане, прыехаў з
Канстанцінопаля на Русь. Па прыбыцці ў Наваградак ён абвясціў усім рускім
епіскапам аб сваім пастаўленні ў сан мітрапаліта “ўсяе Русі”. Вялікі маскоўскі
князь Дзмітрый Іванавіч (Данскі) разам з мітрапалітам Алексіем выказалі ў
Канстанцінопаль свой пратэст супраць Кіпрыяна [4, с. 98].
Кіпрыян жыў у ВКЛ, у Вільні, Наваградку, Кіеве. Пасля
смерці ў 1378 г. Алексія ён двойчы ездзіў у Маскву, каб узначаліць нанова
аб’яднаную мітраполію. Але быў пасаджаны маскоўскім князем Дзмітрыем у цямніцу і
двойчы выгнаны з княства як некананічна пастаўлены на мітраполію яшчэ пры жыцці
Алексія. У 1389 г. Кіпрыян рашэннем канстанцінопальскага патрыярха быў абвешчаны
мітрапалітам “кіеўскім і ўсяе Русі”, а ў 1390 г. быў прызнаны і новым вялікім
князем маскоўскім Васілём Дзмітрыевічам [11, с. 158–159]. Прызнаны дзяржаўнай
уладай Вялікага княства Літоўскага і Вялікага княства Маскоўскага, ён паспяхова
ажыццяўляў духоўную ўладу на абшарах усяе Русі: Літоўскай і Маскоўскай. Хоць
пасля таго Кіпрыян жыў пераважна ў Маскве, але часта наведваў ВКЛ, у тым ліку
быў у Наваградку
[6, с. 72].
Пасля смерці ў 1406 г. мітрапаліта Кіпрыяна Вітаўт,
зыходзячы з дзяржаўных інтарэсаў ВКЛ, не жадаў падпарадкавання праваслаўнай
царквы княства мітрапаліту Фоцію, які жыў у Маскве і праводзіў прамаскоўскую
палітыку (хоць спачатку і прызнаў яго як мітрапаліта кіеўскага і ўсяе Русі).
Вітаўт, выдатна разумеючы палітычнае значэнне царквы, у тым ліку праваслаўнай
іерархіі, пачаў дамагацца ад Канстанцінопальскага патрыярхата прызначэння
асобнага мітрапаліта для ВКЛ. Пасля доўгіх і беспаспяховых перагавораў з
патрыярхам у
Наваградку быў створаны прэцэдэнт, які потым увайшоў у жыццё, у тым ліку быў
пераняты Масквой, – выбар мітрапаліта на саборы, незалежна ад Канстанцінопаля
[12, с. 387].
У
1414–1415 г. да Наваградка была прыкавана
ўвага духавенства, свецкіх улад і шырокай грамадскасці, бадай, усёй Усходняй
Еўропы і Канстанцінопаля. Тут вырашаўся лёс агульнарускай праваслаўнай
мітраполіі. Тройчы ў замкавай царкве св.Багародзіцы збіраўся высокі сабор
беларуска-ўкраінскага епіскапату, каб вырашыць пытанне надзвычайнай складанасці
і важнасці: мець або не мець праваслаўнай царкве Вялікага княства Літоўскага
свайго асобнага, незалежнага ад Масквы мітрапаліта? [6, с. 72].
Найважнейшым для
арганізацыі праваслаўнай царквы ВКЛ быў сабор, якія адбыўся 15 лістапада 1415 г.
Тады ў Наваградку сабраліся епіскапы ўладзімірскі, луцкі, пярэмышльскі,
полацкі, тураўскі, холмскі і чарнігаўскі, свецкія магнаты Яны вылілі свае скаргі
на Канстанцінопаль, пералічылі злоўжыванні ў візантыйскай царкве ў ХIV ст., у
тым ліку парушэнні пры назначэнні кіеўскіх мітрапалітаў
[13].
На тым прадстаўнічым з’ездзе прысутнічаў і сам
Вітаўт.
Улічваючы вышэйшыя дзяржаўныя інтарэсы Княства і цвёрдую
волю вялікага князя, насуперак рэзка адмоўнай пазіцыі канстанцінопальскага
патрыярха і маскоўскага мітрапаліта, сабор у Наваградку пайшоў на парушэнне
кананічнай традыцыі і абраў без дазволу Канстанцінопаля асобнага мітрапаліта для
ВКЛ. Ім стаў высокаадукаваны багаслоў і добры дыпламат Рыгор Цамблак,
балгарын па паходжанні.
Такім чынам, наваградскі сабор 1415 г. абвясціў незалежнасць праваслаўнай царквы
ВКЛ ад мітраполіі ўсяе Русі і ад Канстанцінопальскага патрыярхата і аднавіў
незалежную ад Масквы Літоўска-Наваградскую мітраполію. Гэта была другая ў
межах усходнеславянскай праваслаўнай царквы, асобная мітраполія [12, с. 387]. Як
запісана ў Густынскім летапісе, “з таго часу пачалі быць два мітрапаліты, адзін
у Кіеве, а другі ў Маскве” [14, с. 145].
Пасвячэнне Цамблака на
мітрапаліта без дазволу канстанцінопальскага патрыярха было смелым актам. З
дзяржаўнага пункту погляду, як сцвярджае А.Мартас, гэты акт быў неабходны, але
кананічна не можа быць апраўданы [4, с. 104]. Гэты акт выклікаў шалёны адпор
маскоўскага мітрапаліта і канстанцінопальскага патрыярха. Першы напісаў тры
пасланні, у якім пракляў як сабор 1415 г., ахрышчаны ім “неправедным сборищем”,
так і новаабранага мітрапаліта. Епіскапаў ВКЛ ён называў “помраченниками, а не
просветителями”, «волками, а не пастырями” і пад пагрозай пракляцця забараніў
уступаць у якіясьці кантакты з адступнікамі [15, с. 214–215], якія ўчынілі
падзел у Царкве. Але гэтыя пасланні не мелі вялікага значэння ў ВКЛ. У сваю
чаргу, канстанцінопальскі патрыярх не прызнаў
рашэнне наваградскага сабора і не зацвердзіў кандыдатуру Цамблака, бо не хацеў
“терпети еже на церковь Божию насилие царево” [9, с. 80], адлучыў
Г.Цамблака ад царквы. Рускія гісторыкі ХІХ – пачатку ХХ ст. таксама лічылі
Цамблака царкоўным мяцежнікам [4, с. 106].
Канфлікт вырашыла
смерць мітрапаліта, якую датуюць 1419 г. Смерць Цамблака азначала канец
Літоўскай мітраполіі [15, с. 214–215].
Мітрапаліцкая кафедра
Р.Цамблака знаходзілася ў Кіеве, але пасля 1416 г., калі Кіеў быў разбураны
ханам Эдыгеем, ён перанёс яе ў Вільню, а сваёй рэзідэнцыяй зрабіў Наваградак
[16, с. 82]. Наданне ў 1415 г. Наваградку статуса рэзідэнцыі аўтакефальнай
праваслаўнай мітраполіі ВКЛ зноў-такі сведчыла пра вельмі высокае значэнне
гэтага горада ў познім сярэднявеччы.
Цамблак карыстаўся даверам Вітаўта, нават неаднойчы
спрабаваў ўгаварыць князя перайсці ў праваслаўе. Новая мітраполія адразу
праявіла цікавасць да заключэння ўсяленскай уніі. Не здраджваючы праваслаўю,
Р.Цамблак быў адным з першых праваслаўных мітрапалітаў, які намагаўся ўсталяваць
кантакт з кіраўніцтвам каталіцкай царквы. Па загаду Вітаўта Р.Цамблак ў 1418 г.
узначаліў вялікую дэлегацыю, ускладзе якой былі і святары з Наваградка, на
Канстанцкі сабор – даволі прадстаўнічы царкоўны форум, у якім прымалі ўдзел
прадстаўнікі розных канфесій. Сярод шматлікіх праблем на саборы абмяркоўваліся
ўзаемаадносіны паміж ВКЛ і Тэўтонскім ордэнам [17; 18]. Кіраўнікі ўсходняй і
заходняй царквы выпрацоўвалі на саборы ўмовы паяднання.
На Кастанцкім саборы
1418 г. Цамблак выступіў з праектам Вітаўта аб заключэнні царкоўнай уніі,
які шляхам уніі жадаў устараніць антаганізм паміж праваслаўным і каталіцкім
насельніцтвам княства, і пры гэтым рабіў націск на паразуменне ў гэтым
пытанні з візантыйскім імператарам і канстанцінопальскім патрыярхам. Гэта быў
першы крок з таго часу ужо непрарыўных – аж да Фларэнційскай уніі 1439 г. –
перамоў аб уніі.
Такім чынам, з пачатку
ХV ст. Наваградак становіцца генератарам і носьбітам моцных
уніяцкіх тэндэнцый і можа лічыцца радзімай уніяцкай ідэі ў ВКЛ.
Але пасля паездкі на Канстанцкі сабор Цамблак сышоў з
гістарычнай арэны, а Вітаут прызнаў главенства над праваслаўнай царквой княства
маскоўскага мітрапаліта Фоція, які ўжо ў 1421 г. бесперашкодна раз’язджаў па
гарадах ВКЛ. Тады ж ён наведаў Наваградак
[9, с. 80]. “В лето 6928, – паведамляецца ў
Беларуска-літоўскім летапісе 1446 г., – поеха митрополит Фотей в Литву месяца
июня 1, а с ним владыка Амбросей. И наехал великого князя Витовта в Новегородце”
[6, с. 72].
У лютым 1422 г.
Наваградак стаў сведкам яшчэ адной высокай урачыстасці. У новым касцёле,
узведзеным ля Замкавай гары ў пачатку ХV ст., адбыўся шлюб стагоддзя. У шлюбны
саюз у чацвёрты раз уступаў кароль Польшчы Уладзіслаў Ягайла. Ён браў у жонкі
беларускую князёўну Софью Гальшанскую. Урачыстасцямі кіраваў віленскі біскуп
Мацей. Паколькі ад ранейшых трох жонак кароль не меў нашчадкаў па мужчынскай
лініі, то гэты шлюб выратаваў дынастыю Ягелонаў – ад яго нарадзіліся 2 сыны:
Уладзіслаў і Казімір [6, с. 72].
У сярэдзіне-другой
палове ХV ст. у Наваградку па-ранейшаму адбываліся значныя царкоўна-рэлігійныя
падзеі ўсходнееўрапейскага маштаба, праходзіла дзейнасць цэлага шэрагу
літоўска-наваградскіх мітрапалітаў. У 1441 г. “поехал в
Литву к Казимеру в Новый
Городок
(Наваградак – С.М.) и
пробыв тамо поиде к Риму”
падпісант Фларэнційскай уніі
мітрапаліт кіеўскі і ўсяе Русі Ісідар. Урачыста выпраўлены ў 1438 г. з
Масквы на Ферара-Фларэнційскі сабор, ён па вяртанні быў арыштаваны за тое, што
не такую унію заключыў,
“еретическую”.
З заключэння яму
ўдалося
ўцячы – ў Цвер, потым у ВКЛ, у Наваградак. Далейшы шлях апальнага мітрапаліта
ляжаў у Рым [4, с. 112].
Мітрапаліт маскоўскі і ўсяе Русі Іона, пры якім у 1448 г. Руская
праваслаўная царква стала аўтакефальнай, незалежнай ад Канстанцінопаля
(мітраполія ў Маскве з 1459 г. стала афіцыйна называцца Маскоўскай), паспяшаўся
пасля свайго абрання ў Літоўска-Наваградскую мітраполію, якая не мела свайго
мітрапаліта, каб аб’яднаць усе епархіі ВКЛ пад сваім кіраўніцтвам. Тады ён
наведаў Кіеў, Галіч, Львоў, Вільню і Наваградак [4, с. 113] і змог замацаваць у
гэтых абласцях сваю ўладу.
Але ў 1458 г. у Вільню
і Наваградак прыбыў вучань і паплечнік мітрапаліта Ісідора, прыхільнік
Фларэнційскай уніі Рыгор Балгарын – першы, пасля Герасіма, мітрапаліт у ВКЛ,
незалежны ад Масквы [4, с. 118]. . Ён прывёз вялікаму літоўскаму князю Казіміру
ліст ад папы рымскага, у якім гаварылася, што ўсе рускія ў яго каралеўстве
адбіраюцца ад “злочестивого монаха Ионы” і перадаюцца уніяту Рыгору. Тытул
Рыгора “архіепіскап кіеўскі, літоўскі і Ніжняй (Малой) Русі” сведчыў аб яго
прэтэнзіях на кананічную ўладу над усёй тэрыторыяй былой Кіеўскай Русі і
выклікаў зразумелы пратэст з маскоўскага боку. Прыбыццё Рыгора Балгарына ў ВКЛ
унесла новы парадак у царкоўнае жыццё. З гэтага часу пачаўся новы перыяд
незалежнага ад Масквы існавання Літоўска-Наваградскай мітраполіі.
13 верасня 1459 г.
Іона склікаў у Маскве сабор епіскапаў, на якім была складзена саборная пастанова
супраць Рыгора. Для Масквы Рыгор, як і яго папярэднік Ісідор, быў сімвалам
грэчаскай інтрыгі, якая ў Фларэнцыі праявіла сваё радство з лацінскай ерассю.
Адбыўся канчатковы падзел Рускай праваслаўнай царквы на 2 мітраполіі: Маскоўскую
і Кіеўскую, або Літоўска-Наваградску. Рыгор Балгарын меў рэзідэнцыю ў
Наваградку, тут памёр у 1482 ці 1483 г. быў пахаваны ў Наваградку [4, с. 115;
11, с. 84–85].
Пасля смерці Грыгорыя
Балгарына мітрапалітам кіеўскім і ўсяе Русі з рэзідэнцыяй у Наваградку ў 1475 г.
быў абраны смаленскі епіскап Місаіл, які падтрымаў ідэю царкоўнай уніі. Але ён
не быў зацверджаны Канстанцінопалем [11, с. 212]. Абранне Місаіла хутчэй за ўсё
адбылося на саборы епіскапаў, архімандрытаў, князёў, баяр і шляхты ВКЛ у
Наваградку. Міхаіл у 1476 г. арганізаваў зварот вышэйшага праваслаўнага
духавенства і свецкіх асоб да папы рымскага Сікста
V,
у якім выказваў гатоўнасць прыняць унію, скардзіўся на ўціск з боку
рымска-каталіцкага духавенства і прасіў ураўняць яго ў правах з лацінскімі
біскупамі. Польскія гісторыкі сцвярджаюць, што ліст з прапановай заключэння
царкоўнай уніі з Рымам быў накіраваны папе рымскаму ад імя епіскапата і шляхты
наваградскім саборам. Ліст яму перадалі праз удзельнічаўшага ў саборы папскага
легата Антоніа Банумбрэ [12,
c.
391]. Адказу на гэта пасланне папа рымскі не даў – падобна, ліст з Наваградка да
адрасата не дайшоў. Місаіл жыў у мітрапаліцкім доме, дзе знаходзілася яго
кафедра. У Наваградку ён і памёр у 1480 г.[4, с. 119].
У 1481 г. у Наваградак
з Канстанцінопаля спецыяльна прыбылі два экзархі патрыярха: мітрапаліт енейскі
Ніфант і епіскап іпанейскі Феадарыт, каб пасвяціць новага мітрапаліта кіеўскага
для ВКЛ з кафедрай у Наваградку. Яны прывезлі патрыяршае пасланне і разам з
мясцовым епіскапатам учынілі тут інтранізацыю новага літоўска-наваградскага
мітрапаліта. Ім стаў полацкі архіепіскап Сімяон (1481–1488 г.) [11, с. 300].
У 1498–1501 г. на
мітрапаліцкай кафедры ў Наваградку сядзеў Іосіф І Балгарыновіч – прыхільнік
далучэння праваслаўнай царквы ВКЛ да Фларэнційскай уніі. У перапісцы з рымскім
папам Аляксандрам
VI
мітрапаліт абгаворваў умовы гэтага акта, аднак у хуткім часе захварэў і памёр
[11, с.130].
У другой палове ХV ст.
Кіеў, які стаў цалкам безабаронным перад набегамі крымскіх татар, ужо толькі
тэарэтычна лічыўся сталіцай мітраполіі. Некаторыя з мітрапалітаў часова або
пастаянна перасяляліся на беларускія землі, у Наваградак. У ХVI ст. ужо ніхто з
мітрапалітаў не жыў у Кіеве [19, с. 89], але – ў паўночнай частцы сваёй
мітраполіі – ў Наваградку або Вільні. У гэтых цэнтрах канцэнтравалася
палітычнае, культурнае, рэлігійнае жыццё ВКЛ. З пачатку ХVI ст. царкоўныя саборы
праводзяцца ўжо і ў Вільні. Мітрапаліт Іосіф ІІ Солтан (1507 – 1521 або 1522 г.)
меў рэзідэнцыю ў Вільні і там склікаў у 1509 г. сабор [11, с.130].
З пачатку ХVI
ст. роля царкоўна-рэлігійнай сталіцы ВКЛ паступова пераходзіць да Вільні, але
Наваградак працягваў захоўваць становішча другой пасля Вільні кафедры і
рэзідэнцыі мітрапалітаў. Яго гістарычны рэйтынг і ўплыў у царкоўна-рэлігійным
жыцці Еўропы яшчэ далёкі ад навуковага асэнсавання намі.
___________________-
1.
Беларуская літаратура: Падручнік для 10 кл. / В.Я.Ляшук, А.А.Майсейчык,
К.М.Мароз і інш. Пад рэд. В.Я.Ляшук. – Мн.: Рэдакцыя часопіса “Крыніца”, 1997. –
608 с.
2.
Царкоўнае жыццё // Гайба М.П. Навагрудак: Гістарычны нарыс. – Навагрудак,
1992. – С. 17–22.
3.
Краўцэвіч А.К. Стварэнне Вялікага княства Літоўскага. – Рэшаў, 2000. –
238 с.
4.
Мартос А.
Беларусь в исторической государственной и церковной жизни. – Мн.: Белорусский
экзархат Русской Православной Церкви, 1990. – 299 с.
5.
Ермаловіч М. Беларуская дзяржава Вялікае княства Літоўскае. – Мн.:
“Белілтфонд”, 2000. – 448 с.
6.
Чамярыцкі В. Ад сталіцы княства да цэнтра ваяводства // Памяць:
Гісторыка-дакументальная хроніка Навагрудскага раёна. – Мн.: Беларусь, 1996. –
С. 68–77.
7.
Сагановіч Г. Нарыс гісторыі Беларусі ад старажытнасці да канца ХVIII
стагоддзя. – Мн.: “Энцыклапедыкс”, 2001. – 412 с.
8.
Гайба М. Новагародак // Вялікае княства Літоўскае: Энцыклапедыя. У 2 т.
Т. 2. – Мн.: БелЭн, 2006. – С. 357–359.
9.
Жарскі М. Наваградак – сталіца мітраполіі Вялікага княства
Літоўскага // Памяць: Гісторыка-дакументальная хроніка Навагрудскага раёна. –
Мн.: Беларусь, 1996. – С. 78–80.
|